maandag 22 2026

bijna klaar

Een wielrenner reed langs en riep "BIJNA KLAAR" naar zoonlief. Man en zoon waren het laatste raam aan de voorkant van het huis aan het vervangen. Leuk, de reactie van die wielrenner op het vernieuwen van de kozijnen. 

Het laatste raam aan de voorkant... de slaapkamer van onze overleden zoon. Na zijn dood is er niks meer aan zijn kamer veranderd. Zijn spullen bleven, de inrichting bleef hetzelfde, alles is nog zoals het was sinds de dag van zijn overlijden. Ik kom zelden op zijn kamer, alleen om af en toe een rondje met de stofzuiger te doen en daarna doe ik de deur weer snel dicht. 

Er moesten nu wat spullen verplaatst worden, anders konden de mannen niet bij het kozijn. En ik was zo verdrietig! Een nieuw raam... Justus zal het nooit meer meemaken, net zoals hij al zoveel heeft moeten missen en nog zal moeten missen. En dat doet heel veel pijn. 

💖 💖 💖 💖 💖

Van de dertien kozijnen zijn er nu negen vervangen. Mijn mannen gaan echt als een speer! Ik ben enorm trots op ze!


De oude bruine kozijnen zaten er 54 jaar in, het hout was rot en lelijk geworden. Nu zijn we over op kunststof.

💝 💝 💝 💝 💝

Mijn laatste berichten zijn niet meer (direct) ververst door Blogger. Het is weer spannend of het met dit bericht wel gaat gebeuren... In elk geval kun je in het rechtermenu op dit weblog de berichten vinden die ik gepubliceerd heb. Sinds een paar weken doet Blogger al vervelend en niet alleen ik heb daar last van, ik zie het ook met andere weblogs gebeuren. Ondanks alle strubbelingen heb ik (nog) geen zin om naar een andere aanbieder over te stappen. Ik hoop maar op betere tijden. 


zondag 21 2026

vlinderdans

Een filmpje uit onze tuin:

Dit is een still uit een ander filmpje dat ik maakte:


Er zijn momenteel wel meer van die groepen vlinders, ook andere soorten.

zaterdag 20 2026

onweer

Al lang voordat het onweer losbarstte, rommelde het in de verte. Langzaam maar zeker kwam het onweer vanaf België onze kant opzetten en met een donkere lucht diende de bui zich aan.



De lichtflitsen leken wel van alle kanten te komen. Niet zo heel erg ver van ons vandaan had de bliksem een schoorsteen van een huis geraakt en was er brand ontstaan. 


De bui verdreef de tropische hitte van de dag. 

vrijdag 19 2026

beestjes

Eergisteren had ik het over teken en de tekenbeet die ik opgelopen had. Vandaag ga ik het weer over beestjes hebben en ze eigenlijk vooral laten zien. 

Met mijn camera trok ik de tuin in. Ik ging op zoek naar insecten, maakte heel veel foto's en daarvan zie je hier een kleine collectie.



















Hierbij wil ik je alvast een fijn weekend wensen!

woensdag 17 2026

teek

In de tuin doet het fruit goed zijn best. Ik pluk momenteel aalbessen, kersen en morellen.

morellen

De bessen en kersen eet ik zo, maar morellen vind ik te wrang van smaak om zo op te eten. Ik kook ze daarom even met een klein beetje suiker en daarna gaan ze in kleine bakjes de vriezer in. Zo kan ik ze later makkelijk door een smoothie doen. 

Vanmorgen zag ik dat ik een teek had, een piepklein teekje en daar ben ik niet zo blij mee. Ik ben gisteren de tuin niet uit geweest en de kans dat ik hem gewoon in de eigen tuin opgelopen heb, is dus wel heel erg groot. De poezen en andere dieren kunnen teken meegenomen hebben, waardoor ze nu in onze tuin zijn. Regelmatig hebben onze poezen een teek en ik controleer ze daar regelmatig op, toch ontglipt er weleens één aan mijn aandacht en zo lag er vorige week opeens een volgezogen teek op de bank in de woonkamer. Bah!

Het was niet de eerste keer dat ik een tekenbeet had, maar wel de eerste keer dat ik hem waarschijnlijk gewoon thuis opgelopen heb. Er wordt wel gezegd dat hele kleine teekjes nog geen kwaad kunnen, maar toch heb ik nu de tekenbeet-app van het RIVM op mijn telefoon geïnstalleerd. Daarin kun je de datum en een foto van de plek waar de teek zat plaatsen. Ook kun je er voor kiezen om regelmatig een herinnering te krijgen zodat je de aangedane plek kunt controleren. 

dinsdag 16 2026

bassin

Onze zomervakantie is begonnen. Net zoals ieder jaar splitsen we ook dit jaar de zomervakantie weer op: we nemen vrij in juni en ook nog eens in september. Ook zoonlief is nu vrij en man en zoon hebben het druk met de nieuwe kozijnen plaatsen. Er zijn inmiddels vijf kozijnen vernieuwd. 

In huis kan ik niet veel doen, overal ligt stof en het is rommelig. Dat hoort er natuurlijk ook bij als er geklust wordt. Ondertussen ben ik wat in de tuin aan het werk of zit ik buiten een boek te lezen. En 's avonds help ik met opruimen en stofzuigen.

Ik ga tussendoor ook wandelen of fietsen en op een landweg kwam ik allemaal witte pluisjes tegen. 

De populieren, en dan met name de vrouwelijke bomen, verliezen nu zaadjes die omwikkeld zijn met dons. Het lijkt dan net of het wat gesneeuwd heeft.

Het is half juni en de gewassen staan er mooi bij.

Het klimaat verandert en het wordt steeds droger. De afgelopen jaren hebben steeds meer boeren een waterbassin, zoals hieronder, aangelegd. In droge periodes kan hier water, om het land te beregenen, uitgehaald worden.


 De boeren helpen elkaar hiermee en met de hulp van veel vrijwilligers worden de bassins gemaakt: klik!

Op de rand van het bassin waar ik langskwam, zaten twee Indische ganzen:


Helaas moeten jullie het met een niet al te scherpe foto doen, want ik had alleen mijn telefoon mee. 

De Indische gans is een uitheemse soort en waarschijnlijk zijn er ooit vogels uit volières ontsnapt en zo in onze natuur terechtgekomen. Ze komen hier dan wel voor, maar niet in grote aantallen. Vorig jaar heb ik er in deze buurt ook al gezien, maar dat kan misschien best wel om dezelfde vogels gaan. Ik weet ook niet of ze erg honkvast zijn.

maandag 15 2026

gewonnen

Manlief deed mee aan een verloting en won kaartjes voor het Central Park Festival in Utrecht. Op het festival kwamen niet de minste artiesten:

(Bron: Central Park Festival)

Ik vond het zó leuk, want vorig jaar zou ik naar de optredens van DI-RECT en Son Mieux gaan en beiden gingen toen niet door. Nu kreeg ik een mooie herkansing en dan ook nog eens met andere goede artiesten erbij!

Son Mieux

De kaartjes waren voor een speciaal arrangement in een soort loungetent en we kregen gratis consumptiebonnen en hapjes. De hapjes hebben we vrijwel allemaal gemist, omdat we meer op het veld dan in die loungetent geweest zijn. 

Davina Michelle

Voor mij was het vier jaar geleden dat ik voor het laatst naar een festival ging, voor manlief was het zeker al vierendertig jaar geleden! Ik had vroeger altijd gedacht dat ik de kinderen mee zou nemen naar een festival, zodra ze daar de leeftijd voor hadden. Helaas is het daar door het overlijden van Justus nooit meer van gekomen. Nu wilde zoonlief niet mee, we hebben het hem voorgesteld, maar voor hem hoefde het niet. 

Tijdens het optreden van DI-RECT

Toen manlief drie weken geleden hoorde dat hij gewonnen had, zijn we nog op zoek naar een hotelovernachting gegaan. Er waren nog kamers vrij in de buurt, alleen werd daar echt de hoofdprijs voor gevraagd. We vonden het te ver gaan om rond de tweehonderd euro voor een paar uurtjes slapen uit te geven en daarom zijn we 's nachts gewoon naar huis teruggereden. Op de weg was het niet druk en tegen half twee waren we terug thuis.


Het was een geweldige dag! Alle artiesten vond ik goed en ik heb van het begin tot het eind genoten. En natuurlijk gezongen en gedanst. De dag erna voelde ik me wel een beetje brak. Ik had dan wel geen alcohol gedronken, maar ik ben ook de jongste niet meer. Toch kan ik kan me niet voorstellen dat al die jongeren de dag na een festival ook zo fris zijn. 

Manlief is wel in the winning mood: in maart won hij kaartjes voor de musical Willem van Oranje en nu won hij kaartjes voor dit festival. Hij mag best wel vaker meedoen als er iets te winnen valt 😉

zondag 14 2026

shirtje

Nog twee keer naailes en dan stop ik er mee! Problemen met mijn nek en vingers zorgen ervoor dat mijn allergrootste hobby me vaak best veel pijn oplevert. Ondertussen ben ik wel aan het idee gewend dat ik ga stoppen, maar ik zie wel enorm tegen de laatste les op. Na al die jaren lief en leed met iedereen gedeeld te hebben, is het straks tijd om afscheid te nemen. Misschien niet van iedereen, maar niet met alle medecursisten zal ik contact blijven houden.

Het allerlaatste patroon voor naailes heb ik overgetrokken en al uit stof geknipt, maar eerst maakte ik dit shirtje af:


Het patroon komt uit een oude KnipMode (06/2014). De stof kocht ik afgelopen oktober van een kledingreparateur die opruiming hield. Naast fournituren verkocht ze ook wat lappen stof en ik denk dat die stoffen uit haar persoonlijke voorraad kwamen. Ze was ernstig ziek en niet lang daarna is ze overleden. De opbrengst van wat ze tijdens de opruiming verkocht ging naar de kankerstichting. Het is dus een stofje met een verhaal.

Ik blijf trouwens wel met kleding naaien doorgaan. Thuis kan ik het werken aan een kledingstuk namelijk beter doseren dan op naailes.


vrijdag 12 2026

ongeluk

Gisteren gebeurde er een verschrikkelijk ongeluk waarbij drie kinderen en de directrice van een basisschool overleden zijn. Andere kinderen vechten ondertussen nog voor hun leven in verschillende ziekenhuizen. De kinderen zaten in groep 8 in het Zeeuws-Vlaamse Axel op school en waren op de fiets onderweg naar een schoolkamp. Een auto schepte de slachtoffers.

We zijn er hier allemaal stil van! Vlaggen hangen halfstok en het ongeluk raakt iedereen hier diep. 

Het schoolkamp van groep 8... het had een mooie afsluiter van de basisschooltijd moeten zijn! Nu is er alleen maar heel veel verdriet en zijn er kinderen die nooit meer naar het voortgezet onderwijs zullen gaan, omdat ze niet meer leven. Het is vreselijk tragisch!

De school in Axel... mijn ouders woonden er jarenlang bijna naast. Met heel mijn hart ben ik nu daar en denk ik aan het verdriet en het ongeloof. In gedachten steun ik alle betrokkenen. 


donderdag 11 2026

geslaagd

Het nichtje, waar ik vorige week mee naar Parijs was, is geslaagd voor haar eindexamens. Op haar cijferlijst staan een zes en een acht en voor de rest alleen maar zevens. Dat heeft mijn nichtje dus goed gedaan! Hierna wil ze de zorg in, dus misschien kom ik haar nog weleens als stagiaire tegen. 

Op de familieapp had het nichtje een uitnodiging om naar de diploma-uitreiking te komen gezet. Ze zal wel hopen dat ik kom, maar ik ga niet. Voor mij is dat dan toch weer te moeilijk. Mijn zoon Justus zat vlak voor zijn eindexamen op deze school toen hij overleed. De laatste keer dat ik op die school kwam, was om naar het lokaal te komen kijken dat voor hem als rouwlokaal ingericht was. Daarna heb ik nooit meer een stap bij deze school binnengezet en ik ben bang dat het toch nog steeds te confronterend zal zijn. Morgen zal ik haar moeder wel uitleggen waarom ik niet kom. Vandaag niet, laat ze vandaag eerst maar lekker feestvieren. 

Van alle neefjes en nichtjes was dit nichtje de laatste die eindexamen voor de middelbare school deed. Nu zijn de achterneefjes en achternichtjes aan de beurt! De eerste zal over een jaar of vier eindexamen doen.

Het is een beetje een week van uitersten. Mijn jongste broer is 68 geworden. Mijn oudste nichtje wordt morgen 39 en haar partner vierde haar 52e verjaardag. De vader van mijn vriendin overleed deze week op 91-jarige leeftijd. Mijn tante lag na een val in het ziekenhuis, maar is inmiddels alweer terug thuis. Het jongste nichtje slaagde voor haar eindexamen. Feest en verdriet gaan deze week dus een beetje samen. 


woensdag 10 2026

ramen

Man en zoon zijn aan een megaklus begonnen: het vervangen van de kozijnen van ons huis, dertien in totaal. Ook de voor- en achterdeur worden vervangen. Al jaren zijn de kozijnen in een zeer slechte staat, maar door een probleem met de fundering en daardoor een naar buiten wijkende muur, konden de kozijnen pas vervangen worden nadat dit probleem opgelost was. Man en zoon deden eerst nog andere grote klussen, zoals onder andere het dak opnieuw isoleren en slechte balken vervangen. Eerder hadden ze ook al de dakramen van de bad- en de rommelkamer vervangen. Ook bouwden ze zelf een schuur. 

 Het scheelt echt heel veel geld als ze het zelf doen. Goed, als een vakman het komt doen gaat het sneller en worden er meer dagen achter elkaar gewerkt. Daarnaast zijn het klussen waar mijn mannen niet voor geleerd hebben, maar ze zijn wel handig en hebben ook genoeg inzicht. Bij ons duurt het misschien allemaal wat langer, maar het gaat helemaal goedkomen. Ik ga ervan uit dat aan het eind van de zomer alle nieuwe ramen en deuren er in zullen zitten.

Zelf ben ik trouwens totaal geen klusser, wat dat betreft heb ik echt twee linker handen. Ik wil heus weleens hier en daar helpen, maar daar blijft het vervolgens ook bij. Maar ik ben dan weer handig met andere dingen en zo vullen we elkaar goed aan.

maandag 08 2026

bloemen

In mijn tuin staat veel in bloei en er staat genoeg om ook binnen vazen mee te vullen.


Bovenstaande vaas kocht ik vorig jaar bij een pluktuin en omdat het een hoge vaas is, is hij eigenlijk altijd te groot (en te smal) voor boeketten uit de winkel. Door de smalle bovenkant heb ik nog steeds niets kunnen vinden om de vaas aan de binnenkant te verhogen, maar gelukkig heb ik nog meer vazen om gewone boeketten in te zetten. Voor lange bloemen en takken uit eigen tuin, die ik zelf kan knippen, is de vaas gelukkig wel geschikt.


Ook mijn vaas uit de kringloopwinkel heb ik met eigen bloemen gevuld. Ik koop trouwens zelden bloemen voor mezelf, alleen voor tulpen wil ik nog weleens zwichten. Als ik een boeket uit de winkel heb staan, dan is deze meestal gekregen. Het boeket dat ik laatst met Moederdag van zoonlief gekregen heb, heeft ruim twee weken gestaan. Dat was een goed en vers boeket. 

Toen mijn moeder nog leefde, kocht ik vaak bloemen voor haar. Ze hield veel van bloemen.

zaterdag 06 2026

nieuw

Een nieuw weblog! 

Ik moest er nu toch ook aan geloven, want mijn oude weblog werkte niet goed meer. Ik plaats natuurlijk vaak en ook veel foto's en dat neemt veel ruimte in beslag en dat gaf sinds een paar weken problemen. Ik zag nog maar één oplossing en dat was een nieuw weblog beginnen! Helaas, want het voelt toch wel alsof ik alles opnieuw terug op moet bouwen en daar bedoel ik dan vooral lezers en volgers mee. 

Het was weer even puzzelen hoe alles moest en misschien werkt ook nog niet alles naar behoren. Mocht je zelf een weblog hebben en je link in mijn blogrol aan de rechtse kant missen, laat het dan even weten dan zet ik hem erbij. En ook als je andere problemen ervaart, geef me dan even een berichtje (willekew@telfort.nl) of meld het in de reacties.  

Mijn oude weblog blijft gewoon in de lucht. Zo kan ik zelf af en toe dingen terugzoeken en ook terugverwijzen naar oudere berichten.